یک پنجم جمعیت ایران در 20 سال آینده سالمند خواهند بود

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران، با عنوان این مطلب که در 20 سال آینده یک پنجم جمعیت کشور سالمند خواهند بود، گفت: سالمندان برای داشتن یک زندگی با کیفیت، نیازمند خدمات تخصصی فیزیوتراپی هستند.

یک پنجم جمعیت ایران در 20 سال آینده سالمند خواهند بود

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، فیزیوتراپیست احمد موذن زاده، با عنوان این مطلب که در حال حاضر جمعیت سالمند ایران بیش از هفت میلیون نفر یعنی حدود هشت درصد جمعیت کشور است، اضافه نمود: بر اساس برآورد های انجام شده این نسبت در سال 1410 به 15 درصد و در سال 1420 به 20 درصد می رسد. به عبارت دیگر، در 20 سال آینده از هر پنج ایرانی یک نفر سالمند خواهند بود.

عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی شیراز گفت: بنا به تعریف سازمان بهداشت جهانی، سالمندی عبور از مرز 60 سالگی است. در حال حاضر نرخ رشد کلی جمعیت کشور سالیانه 1/6 درصد بوده، ولی نرخ رشد جمعیت سالمند حدود 2/5 درصد میباشد و با توجه به کاهش میزان موالید و افزایش امید به زندگی ناشی از افزایش متوسط طول عمر، جمعیت کشور ما به تدریج سالمندتر می گردد.

وی اضافه نمود: اگر چه افزایش طول عمر به علت بهبود شاخصه های سلامت فردی و بهداشت و درمان مطلوب تر شده است، اما بحث کیفیت زندگی و اثربخشی سالمند در عرصه های مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی، بحث دیگری است.

این فیزیوتراپیست ادامه داد: در دوران سالمندی به علت تغییرات فیزیولوژیک و استهلاک فیزیکی، روحی و روانی، کاهش قدرت عضلات، محدودیت های حرکتی و بیماری های ناتوان نماینده، سالمند قادر به ادامه مطلوب فعالیت های قبلی خود نیست، از همین رو فیزیوتراپیست ها به عنوان متخصصین درمان مسائل اسکلتی عضلانی و مهندسین حرکت، نقش آفرینی می نمایند.

موذن زاده فیزیوتراپی سالمندان را یکی از شاخه های تخصصی فیزیوتراپی بیان کرد و گفت: فیزیوتراپی سالمندان طی سالیان اخیر مورد توجه ویژه ای قرار گرفته و ارائه درمان های نوین و تخصصی فیزیوتراپی، کیفیت زندگی، میزان تحرک، قدرت عضلات، دامنه حرکتی مفاصل و استقلال فردی سالمند را ارتقا می دهد و از این حیث می تواند کماکان فرد را در عرصه های مختلف اجتماعی، فردی و خانوادگی فعال نگه داشته و نه تنها میزان فعالیت فیزیکی و تحرک و پویایی فرد را افزایش دهد، بلکه از بروز مسائل دوران سالمندی مانند گوشه گیری، انزوا و افسردگی نیز در میان سالمندان جلوگیری کند.

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران، سالمندی را بخش مهمی از زندگی و دوره ای طبیعی از حیات انسانی دانست و اضافه نمود: اگر به نحو مناسبی برای این بخش برنامه ریزی گردد، می توان تا آخرین لحظه ضمن حفظ فعالیت و سرزندگی، از حیات نیز لذت برد.

وی خاطر نشان کرد: همکاران فیزیوتراپیست در اقصی نقاط کشور در خدمت سالمندان بوده و با کاهش درد و آلام فیزیکی این عزیزان و بهبود توانایی های فردی، حفظ قدرت عضلات و قابلیت انجام فعالیت های روزمره به این عزیزان کمک رسانی

می نمایند.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 48700

به "یک پنجم جمعیت ایران در 20 سال آینده سالمند خواهند بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک پنجم جمعیت ایران در 20 سال آینده سالمند خواهند بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید