کاراکاس به تقویت قوای خود می اندیشد

به گزارش مجله سرگرمی، در شرایطی که وزارت دفاع ونزوئلا از دستگیری دو فرد دیگر مرتبط با تهاجم روز یکشنبه گذشته به این کشور خبر داده و بار دیگر بر نقش ایالات متحده امریکا در این کودتا تأکید نموده و کاخ سفید و شخص دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا هم برای چندمین بار نقش داشتن در این توطئه را انکار می نمایند، فایننشال تایمز دیروز شنبه با انتشار گزارشی افشاگرانه از نقش امریکا در این توطئه علیه مادورو پرده برداشت.

کاراکاس به تقویت قوای خود می اندیشد

بعضی رسانه ها هم با تحلیل تحرکات نظامی داخلی ونزوئلا از کوشش های نیکولاس مادورو برای تقویت ارتش برای رویارویی با هرگونه تهدید احتمالی خبر دادند.

فایننشال تایمز در گزارش خود نوشت: رهبر آنها یک کهنه سرباز مشتاق نیروهای ویژه امریکا بود که سابقه خدمت در عراق و افغانستان را داشت. کمپ های آموزشی آنها در شبه جزیره ای در شمال کلمبیا بود. هدف آنها حمله به ونزوئلا از راه دریا، سرنگون کردن دولت ونزوئلا و ربودن نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا و بردن او به ایالات متحده و محاکمه او در آنجا بود. اما تمام این توطئه ها به شکل غیرمنتظره ای نقش بر آب شد و نیروهای امنیتی ونزوئلا ظرف 48 ساعت دو قایق حامل حمله نمایندگان را متوقف نموده و 8 نفر از تروریست ها را کشتند و 20 تن به اضافه دو نظامی سابق امریکایی را دستگیر کردند. این دو نظامی سابق امریکایی در تلویزیون دولتی ونزوئلا حاضر شده و به جرم خود اعتراف کردند. حتی یکی از آنها گفت که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا از توطئه علیه دولت ونزوئلا حمایت نموده است. اتهامی که کاخ سفید آن را بشدت رد کرد و مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا گفت: اگر ما در این کار دست داشتیم، اتفاق ها به گونه ای دیگر پیش می رفت. اما جردن گودریو، نظامی سابق نیروهای ویژه امریکا که پذیرفته است این توطئه را سازماندهی نموده، گفته است، او با خوان گوآیدو، رهبر مخالفان مادورو که اتفاقاً تحت حمایت امریکا است، قرارداد بسته بوده که مادورو را برکنار کند. گوآیدو امضای چنین قراردادی را انکار نموده اما یکی از دستیاران ارشد او وجود چنین قراردادی را نه تنها تأیید کرد بلکه گفت که خودش این قرارداد را به نمایندگی از گوآیدو امضا نموده و 50 هزار دلار به آقای گودریو پول پرداخت نموده است.

گوآیدو هم پس از چند روز سکوت، بالاخره روز آدینه یک ویدئوی کوتاه از خود منتشر و در آن کوشش کرد دست داشتن امریکا در توطئه را انکار کند و گفت: ما برای آزاد کردن ونزوئلا نیازی به مزدوران خارجی نداریم.

فرجام یک توطئه ناپخته

اما افرایم ماتوس، نظامی سابق نیروی دریایی امریکا در اظهاراتی افشاگرانه درباره این توطئه به فایننشال تایمز گفت، طرح ناپخته بود. او که به گفته خودش در ماه سپتامبر در گیر و دار ارائه آموزش نظامی به ونزوئلایی های فراری از کشورشان در کمپ آموزشی کلمبیا از وجود چنین توطئه ای خبردار شده بود، اضافه کرد: رهبر این طرح که عضو سابق نیروهای ویژه ارتش امریکا است بی عرضه بود. همه چیز آنقدر وصله پینه ای بود و آنقدر توسط جاسوس های دوجانبه به بیرون درز نموده بود که هیچ کس باور نداشت به نتیجه مطلوب برسد.

گواه این سخنان ماتوس هم این است که با اینکه هنوز شاخه های سیاسی دخیل در این توطئه آشکار نشده اما جزئیات زیادی درباره برنامه ریزی ها، لجستیک و بودجه این توطئه به بیرون درز نموده است. مادورو در کنفرانس خبری خود دو پاسپورت و کارت شناسایی امریکایی را مقابل دوربین رسانه ها گرفت و اعتراف لوک دن، یکی از دو نیروی ویژه سابق امریکا که دستگیر شده را نشان داد که می گفت، قصد داشتند یک فرودگاه در کاراکاس را اشغال نمایند و مادورو را با یک هواپیما به امریکا ببرند. این نظامی سابق امریکا همچنین اعتراف کرد که برای آقای گودریو، بنیانگذار یک گروه امنیتی بخش خصوصی به نام سیلورکوپ که در فلوریدا واقع شده است، کار می نموده است. وقتی از این نظامی سؤال شد چه کسی به جردن گودریو دستور می داد، پاسخ داد: پرزیدنت ترامپ.

طرح این توطئه در واقع در سپتامبر 2019 شکل می گیرد زمانی که آقای ماتوس در حال آموزش مردانی از ونزوئلا در کلمبیا است. این مردان ونزوئلایی که خود را فراری های ونزوئلا می نامند اغلب افسران سابق پلیس ونزوئلا بودند.

این مردان با ماتوس صحبت می کردند و می گفتند که یک طرح تحت حمایت دولت امریکا برای سرنگونی رژیم ونزوئلا وجود دارد. اما به گفته ماتوس این افراد حتی اولیه ترین موضوعات لجستیکی را رعایت نمی کردند و از این رو ماتوس با پیغام های اینستاگرامی به گودریو سعی می نماید او را از انجام این طرح منصرف کند. البته ماتوس می گوید که هرگز با گودریو شفاهی در این باره صحبت ننموده است.

ونزوئلا یک گام جلوتر از دشمنان

به گزارش فایننشال تایمز، تحلیلگران معتقدند، در نطفه خنثی شدن این توطئه توسط ونزوئلا یک موضوع مهم را یادآور شد؛ اینکه ونزوئلا به مدد شرکای اطلاعاتی قدرتمند خود یعنی کوبا و روسیه یک گام از دشمنان خود نه تنها در داخل مرزهای ونزوئلا بلکه در بیرون از مرزهای خود از جمله کلمبیا جلو است. نیکلاس مادورو همچنین نه تنها از حمایت ارتش برخوردار است بلکه این روزها تمرکز خود را بر تقویت آمادگی نیروهای مسلح کشورش در برابر هر تجاوز احتمالی گذاشته است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری پرنسالاتینا، مادورو به ارتش دستور داده برای ناکام گذاشتن هر مزدوری که بخواهد به ونزوئلا نفوذ کند، تمامی تدابیر را اتخاذ کند. نستور رورول، وزیر امور روابط داخلی، دادگستری و صلح ونزوئلا هم اعلام نموده، در منطقه پتاره عملیات گسترده ای برای تقویت آمادگی نیروهای مسلح در جریان است و به گروه های مزدور توصیه می کنیم به دنبال نفوذ در ونزوئلا نباشند.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 89800

به "کاراکاس به تقویت قوای خود می اندیشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاراکاس به تقویت قوای خود می اندیشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید