ویژگی های محیط کار پویا و جذاب

به گزارش مجله سرگرمی، روزنامه جام جم: دنیای کسب و کار در ده سال گذشته با تحولات عظیمی روبه رو شده است. این روز ها رقابت تنگاتنگی در عرصه های مختلف کاری در جریان است. یکی از مهم ترین رقابت های حوزه کارآفرینی، به دست آوردن و حفظ نیرو های کارآمد و بااستعداد است.

ویژگی های محیط کار پویا و جذاب

زمانی که صحبت از شرایط کاری ایده آل و دلچسب برای کارکنان پیش می آید، اولین مثالی که به ذهنمان می آید تصاویری است که در صفحات مجازی از محیط کاری جالب و خلاقانه شرکت گوگل دیده ایم.

شاید کار کردن در محیطی مانند گوگل برای اکثر کارمندان بسیار ایده آل و دوست داشتنی به نظر برسد، اما فراهم کردن چنین شرایطی بسیار فراتر از توان یک مجموعه استارت آپی نوپاست. گرچه ممکن است به عنوان صاحب کسب و کاری کوچک نتوانید با مجموعه بزرگی مانند گوگل به هیچ عنوان رقابت کنید، اما این به آن معنا نیست که هیچ راهکار دیگری برای ایجاد انگیزش و علاقه در کارمندان تان یا جذب کارکنان جدید وجود ندارد. در ادامه راز هایی را در خصوص ایجاد فضای کاری دوست داشتنی و جذاب برای پیروزیت بیشتر در کسب و کار معرفی خواهیم کرد.

به دنبال افراد متناسب با فضای کارتان باشید

کسب و کارتان تا به اینجا هرچقدر پیشرفت نموده باشد، فضایی بر اثر فعالیت کارمندانی که دارید در آن حاکم شده است. در این میان قطعا رفتار ها و نحوه کار بعضی کارمندان به گونه ای است که برایتان مطلوب است؛ بنابراین برای استخدام افراد جدید هم باید سعی کنید به دنبال افرادی با خصوصیات کاری مشترک با چنین افرادی باشید که با فضای کاری موجود همخوانی داشته باشند. یکی از راه های پیدا کردن افرادی با خصوصیات رفتاری و کاری مشابه پیدا کردن افرادی است که پیشینه تقریبا مشابهی دارند.

تونی هسیه (Tony Hsieh) مدیرعامل یکی از فروشگاه های آنلاین پیروز به نام زاپوس (Zappos) که زیرمجموعه فروشگاه اینترنتی بزرگ آمازون است، همواره در جلسات مصاحبه کاری برای استخدام کارمند جدید این سؤال را مطرح می نماید: فکر می کنی چقدر خوش شانس هستی؟ به عقیده هسیه هرچقدر فردی خود را خوش شانس تر بداند، اشتیاق و اعتماد به نفس بیشتری برای رویارویی با فرصت ها و ناشناخته ها خواهد داشت.

حواستان باشد در مصاحبه کاری برای استخدام نیرو های جدید، دقیقا به دنبال آنالیز همان ویژگی هایی باشید که برایتان اهمیت زیادی دارد. در این صورت در ادامه نیز محیط کاری یکدست تری را تجربه خواهید کرد.

مزایای شغلی ویژه ای ارائه دهید

اگر بتوانید مزایای شغلی خاصی در مجموعه خود ارائه دهید که منحصر به فرد خودتان باشد و جای دیگری ارائه نگردد، می توانید مزیت رقابتی خود را نسبت به سایر مجموعه های رقیب برای جذب کارمندان کارا و با استعداد افزایش دهید. به عنوان مثال بعضی مجموعه های ارائه خدمات تفریحی، پیشنهاد های تفریحی ویژه ای برای کارمندانشان در نظر می گیرند. یا بعضی شرکت های بزرگ جهان خدمات ویژه ای مانند تحویل رایگان خریدها، تحویل دریافت بچه ها از مدرسه، ارائه خدمات مورد احتیاج برای خودرو های شخصیشان را به کارمندانشان ارائه می دهند.

چنین مزایای منحصر به فردی علاوه بر این که زندگی آسان تری را برای کارمندان به همراه خواهد داشت، یاری می نماید تمرکز بیشتری روی وظایف کاری شان داشته باشند و درگیری های روزمره انرژی آن ها را برای انجام وظایفشان نگیرد. بعضی شرکت های تولیدی نیز تخفیف های مهیج و بسیار خوبی در طول سال به کارمندانشان برای خرید محصولات تولیدی می دهند که برایشان بسیار جذاب است.

ارزش های بنیادین خود را مشخص کنید

هر مجموعه کسب و کاری باید پیش از هر چیز ارزش های بنیادی اش را مشخص کند. این ارزش ها نحوه ارتباطش با خارج از مجموعه و نمایی که می خواهد در جامعه و برای مشتریانش از خود ارائه دهد را مشخص می نماید. علاوه بر این هر مجموعه باید اصول و ارزش هایی را برای کارکنانش مشخص کند. این ارزش ها نحوه تعاملات کارمندان و دستیابی به اهداف کاری روزانه آن ها را مشخص خواهد نمود.

شرکت بین المللی اف ای (FE Intenational) مجموعه ای پیروز در زمینه ارائه خدمات الکترونیک به کسب و کار های کوچک تر است. این مجموعه ارزش بنیادی راهی پیدا کن! را برای خود انتخاب نموده است. این ارزش در ذهن همه کارکنان فارغ از صندلی و مسؤولیتی که دارند، تفکر کارآفرینانه را تقویت می نماید و به آن ها پر و بال لازم برای توسعه خلاقیت و نوآوری برای حل مسائل را می دهد. تفکر خلاقانه از اولین ابزار های مورد احتیاج برای پیروزیت است.

وقتی ارزش های کاری را برای کارمندان تان روشن کنید، آن ها می دانند در چه مسیری باید برای انجام وظایف کاریشان حرکت نمایند. بد نیست جست وجویی در فضای مجازی در خصوص لیست ارزش های شرکت های مطرح و پیروز جهان داشته باشید تا بهتر به اثرگذاری این پیغام های ذهنی در روند پیروزیت پی ببرید.

به خانواده بها دهید

مجموعه بین المللی رستوران های زنجیره ای غذای سالم سوئیت گرین (Sweetgreen) توجه بسیار زیادی به شرایط خانوادگی کارمندانش دارد و حتی بودجه قابل توجهی را برای یاری به خانواده کارکنانش اختصاص داده است. یکی از فعالیت های این مجموعه که برای بسیاری از ما نیز آشناست، راه اندازی صندوق قرض الحسنه برای برطرف مسائل کارمندانش با نام صندوق خانواده است.

این صندوق یاری هزینه هایی را برای مسکن، مسافرت های ضروری یا خدمات درمانی مورد احتیاج برای اعضای خانواده کارمندان مجموعه ارائه می نماید. این مجموعه حتی به کارمندانش چه زن و چه مرد تا پنج ماه مرخصی پس از به جهان آمدن فرزندشان می دهد.

توجه به احتیاج های کارمندان تان بر اساس شرایط سنی و خانوادگی که دارند باعث می گردد، آن ها با امنیت خاطر بیشتری مسؤولیت های کاری خود را انجام دهند و زمان کاری خود را صرف دغدغه ها و درگیری های خانوادگی شان ننمایند.

رقیبانتان را زیر نظر داشته باشید

در جهانی امروز که کارمندان مدام در حال تغییر شغل برای پیدا کردن شرایط کاری بهتر هستند، هیچ اشکالی ندارد که کمی از روی دست رقیبانتان نگاه کنید! اگر بدانید که سایر مجموعه های مشابهی که رقیبتان محسوب می شوند چه شرایط و امکاناتی را برای کارمندانشان فراهم می نمایند، می تواند ایده های خوبی برای ایجاد محیط کاری لذت بخش و دور از استرس در مجموعه تان به ذهنتان بیاورد.

حتی نحوه تبلیغ رقیبانتان در خصوص مزایا و امکاناتی را که در اختیار کارکنانشان قرار می دهند، بیاموزید. بسیاری از شرکت های بزرگ فهرستی از مزایای شغلی را در صفحه درخواست کار وبگاه شرکتشان قرار می دهند تا متقاضیان هنگام آنالیز وبگاه شرکت های مختلف برای ارسال رزومه کاری، جذب شوند و برای استخدام در این شرکت اقدام نمایند.

از حرفه ای ها یاری بگیرید

اگر احساس می کنید حال و احوال کسب و کارتان خیلی خوب نیست می توانید از شرکت ها و مجموعه هایی که در حال فعالیت برای ارائه خدمات حرفه ای به کسب وکار های نوپا و تازه تأسیس هستند، یاری بگیرید. این مجموعه ها که تعدادشان این روز ها رو به افزایش است، می توانند بر اساس احتیاج های کسب و کارتان به شما خدمات مشاوره ای و آموزشی ارائه دهند و به نوعی روح تازه ای در کسب و کارتان بدمند.

بعضی از این مجموعه ها می توانند برای جهت دهی مناسب و انتخاب ارزش های بنیادین کاری درست نیز به شما یاری نمایند.

مشاوران حرفه ای کسب و کار با توسعه روابط کسب و کارتان و بهبود فضای کاری مجموعه می توانند انگیزه های مورد احتیاج برای پیشرفت و کوشش را به کسب و کارتان وارد نمایند.

مشاوره های نوین کسب و کار با توجه به اثرگذاری مستقیمی که بر فضای محیط کار دارند، ماهیت متفاوتی نسبت به مشاوران مدیریتی که از سال ها پیش رایج بودند دارند. این مجموعه ها در سال های اخیر با توجه به تحولات و احتیاج های جدید جهانی کسب و کار شکل گرفته اند و به خوبی با فضای کسب و کار های جدید آشنایی دارند.

به کار معنی ببخشید

یکی از بهترین روش ها برای افزایش بازده و ایجاد محیطی امن و پرانگیزه این است که به کارمندان تان در خصوص چرایی کار هایی که انجام می دهند شرح بدهید و میزان اثرگذاری کاری را که انجام می دهند در دست یابی به اهداف نهایی کسب و کار روشن کنید. به عقیده سیمون سینک (Simon Sinek) یکی از افراد با تجربه در زمینه راه اندازی و راهنمایی استارت آپ ها، در جهانی امروز نمی توان در کارمندان فقط با اهرم حقوق بالاتر انگیزه کافی برای ایجاد اراده محکم و کوشش ایجاد کرد. اگر واقعا می خواهید کارمندان پرکوشش و مصممی داشته باشید، باید به آن ها انگیزه محکم و خوبی برای این که هر روز با اشتیاق از خواب بیدار شوند و به محل کارشان بیایند، بدهید.

به عنوان مثال یکی از شرکت های هواپیمایی برای بهبود انگیزه شغلی در کارمندانش فقط افزایش حقوق ندارد، بلکه شرایطی ایجاد می نماید که همه کارمندانش بیشتر سفر نمایند و تجربیات بیشتری به دست بیاورند. این سفر ها علاوه بر حس خوبی که در کارکنان ایجاد می نماید، دید بهتری از نتیجه نهایی کوشش هایشان برای ارائه خدمات مسافرتی بهتر به مسافران خواهد داد، بنابراین با دید بازتری مسؤولیت های خود را در مجموعه دنبال خواهند کرد.

اگر بتوانید راهکاری برای ایجاد انگیزه برای کوشش در کارمندان تان پیدا کنید، محیط کسب و کارتان به مراتب ارتقا خواهد یافت و علاوه بر این که افراد واجد شرایط تمایل زیادی برای همکاری با مجموعه شما خواهند داشت، کارمندان خوب و پر انگیزه ای که دارید نیز به فکر پیدا کردن شغل بهتر در جای دیگری نخواهند بود.

سخن آخر

مطمئن شوید به روشنی ارزش های حاکم بر کسب و کارتان را مشخص نموده و مزایای شغلی جذاب و ارزشمندی برای کارمندان تان در نظر گرفته اید. فضای حاکم بر مجموعه ماهیت اصلی هر کسب و کاری است و فضای کاری نامناسب می تواند عاقبت مجموعه ای را از پیروزیت حتمی به شکست مبدل کند. یادتان باشد هیچ گاه نمی توانید فضای خوبی در محیط کاری ایجاد کنید و بعد آن را رها کنید به امید این که همه چیز روی روال پیش خواهد رفت.

حفظ فضای کاری فعال و پرانگیزه از ایجاد این فضا به مراتب مهم تر بوده و مسؤولیتی است که همواره بر گردن تان خواهد بود و هیچ وقت تمامی ندارد. باید بدانید که شما در قبال تک تک کارمندان تان مسؤولید و باید برای هرکدام سخاوتمندانه وقت و هزینه قائل باشید تا شاهد مجموعه ای پرتکاپو و پیروز باشید.

مطمئن باشید هرچقدر هزینه صرف ایجاد انگیزه در کارمندان تان کنید، اثرش را به صورت چند برابری در بلندمدت در کسب و کارتان خواهید دید؛ بنابراین از مجموعه های دیگر در این مورد الگوبرداری کنید و الگوی منحصر به فردتان را برای ایجاد شرایط کاری دلپذیر برای کارمندان تان به وجود بیاورید.

منبع: Entrepreneur

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: برترین ها
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 28968

به "ویژگی های محیط کار پویا و جذاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویژگی های محیط کار پویا و جذاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید