هیجان انگیزترین شیوه درمان کوررنگی ارائه شد ، به کارگیری لنز های منحصربه فرد در اختلالات بینایی

به گزارش مجله سرگرمی، با کوشش گروهی از محققان، نمونه اولیه لنز های تماسی می توانند به افرادی که مشکل کوررنگی دارند اجازه تشخیص بعضی رنگ ها را از یکدیگر بدهند.

هیجان انگیزترین شیوه درمان کوررنگی ارائه شد ، به کارگیری لنز های منحصربه فرد در اختلالات بینایی

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، ممکن است ما به اندازه پرندگان خوش شانس نباشیم اما چشمان انسان در درک رنگ ها بسیار بهترند. معمولا ما می توانیم یک میلیون رنگ را تشخیص دهیم. اکنون نوع جدیدی از لنزهای تماسی می توانند بعضی از این گستره رنگی را به افراد کوررنگی که درک رنگیشان در بعضی از قسمت های طیف محدود است، برگردانند.

در حال حاضر، بعضی از انواع عینک های هوشمند که فرکانس ها را فیلتر می نمایند، بصورت تجاری برای افرادی که کوررنگی دارند در دسترس است. اکنون محققان به راهی برای انتقال فیلم های تصحیح رنگ به سطح لنزهای تماسی رسیدند. این نوآوری نه تنها گزینه های جدید هیجان انگیزی را به بازار روش های درمان کوررنگی اضافه می نماید، بلکه این فرآیند می تواند متناسب با طیف وسیعی از اختلالات بینایی طراحی گردد.

آنچه ما معمولا به عنوان کوررنگی می شناسیم درواقع شرایط مختلفی است که بر چگونگی شناسایی طول موج های متنوع نور توسط چشم و سیستم بینایی تاثیر می گذارد. بسیاری از افرادی که کوررنگی دارند رنگ ها را می بینند اما همه آنها را نه. در قسمت پشتی یک چشم معمولی، صفحه ای از سه نوع سلول مخروطی حساس به نور وجود دارد که طول موج های نور را جذب نموده و با یک پیام به مغز به آنها پاسخ می دهند. بعضی از این سلول ها به طول موج های نسبتا کوتاه پاسخ می دهند، در حالیکه دو پاسخ نسبت به طول موج های بلند وجود دارد. یکی پاسخ به نورهای بخش سبز تا زرد است و دیگری زرد تا قرمز.

وقتی اطلاعات به یک یا چند مورد از این سلول های مخروطی اشتباه برود، می تواند منجر به نقص بینایی رنگ گردد. به طور معمول، مردم در تشخیص رنگ های طول موج های قرمز تا سبز مشکل دارند که این بدان معناست سلول های مخروطی مرتبط با طول موج های بلند دچار مشکل است.

کارپوف با شرح درباره فناوری مبتکرانه لنزهای تماسی تصحیح رنگ می گوید :مشکل در تمایز قرمز از سبز باعث ایجاد مسائل ساده ای مانند تشخیص رسیده بودن یا نبودن یک میوه می گردد.

این ایده ریشه در گذشته دارد. بیشتر از یک قرن پیش، جیمز کلرک ماکسول (فردی اسکاتلندی که معادلات امواج الکترومغناطیسی یا همان نور را توصیف کرد) گفت :فیلتر کردن بعضی از رنگ ها می تواند به درخشش کمتر آنها یاری کند.

چند سال پیش دانشمند مواد، دان مک فرسون، به طور تصادفی متوجه شد که ترکیب مناسب از فلزات نادر خاک که در مواد شفاف وجود دارد، می تواند امواج را بطوری که به سطح مناسبی از فلیتر نور برسند، پراکنده کند. پس از کوشش های بسیار یک شرکت، عینکی را برای افرادی که با رنگ سبز و قرمز مشکل دارند، فراوری کرد اما همه هوادار استفاده از عینک نبودند.

کارپوف می گوید :عینک های برپای تصحیح رنگ، از نظر تجاری در دسترس تر هستند، با این حال، آنها به طور قابل توجهی از لنزهای تماسی حجیم ترند. لنزهای تماسی ما از سطوح متا (metasurfaces) مبتنی بر نانوذرات بیضی طلا برای ایجاد یک راه سفارشی، جمع و جور و با دوام استفاده می نماید تا این نواقص را رفع کند.

استفاده از یک metasurface به جای مواد فیلتر نماینده باعث می گردد که ویژگی های مواد برای تناسب با نیازهای فردی آسانتر گردد. اما مشکل عظیم این است که تکنیک های فعلی برای فراوری انها فقط می تواند آنها را به سطوح مسطح انتقال دهند. مهندسان در این پروژه روشی را برای انتقال فیلم نازک چهل نانومتری به یک سطح خمیده مانند لنز ارائه دادند. البته لنز حاصل در آزمایش های بالینی هنوز ارزش خود را نشان نداده است اما آزمایش ها نشان می دهد که تمایز رنگ در این لنزها ده برابر بهتر است و این آغاز خوبی خواهد بود.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 75775

به "هیجان انگیزترین شیوه درمان کوررنگی ارائه شد ، به کارگیری لنز های منحصربه فرد در اختلالات بینایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیجان انگیزترین شیوه درمان کوررنگی ارائه شد ، به کارگیری لنز های منحصربه فرد در اختلالات بینایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید