هند قدرت کنترل بازار دارویی ایران را دارد؟

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران : یک نشریه هندی از ورود این کشور به بازار داروی ایران در پی تحریم ها و مساله کمبود دارو در ایران اطلاع داد.

هند قدرت کنترل بازار دارویی ایران را دارد؟

گزارش خبرنگاراجتماعی خبرنگاران حاکیست :وب سایت PHARMABIZ هند با انتشار این خبر نوشت که اخیرا در جریان سفر یک هیات هندی به ایران توافقاتی برای صادرات 28 قلم داروی خاص به ایران اجرا شده است.

بنا به این گزارش در ماه دسامبر گذشته هند یک هیات 28 نفره را برای آنالیز فرصت های صادرات دارویی این کشور به ایران به تهران اعزام نموده است و در جریان این سفر و دیدارهایی که بین مقامات مسئول در وزارت بهداشت ایران و هیات هندی اجرا شده، مسئولان ایرانی نیازهای دارویی خود را برای واردات از هند به هیات هندی اعلام نموده اند.

به گزارش خبرنگار خبرنگاران بر اساس این گزارش وزارت بهداشت ایران در لیستی که به طرف هندی داده است داروهایی چون Mesalazine 500 mg, Nicotinic Acid 25mg & 100 mg, Thiabendazole 500mg, Thioguanine 40 mg and Valganciclovir 450 mg among tablets. Amiodarone Hydrochloride 50mg، ml, Amphotericin B Liposome 50 mg, Gadopentetate dimeglumine 469mg، ml, Iopromide 300 mg، ml and Cefotaxime 500 mg @ 1000 mg ، را جزء نیازهای خود برای واردات از هند اعلام نموده است.

بر اساس این گزارش شرکت های فراوری نماینده هندی که اقدام به صادرات دارو به ایران می نمایند در صورت داشتن مجوز های US FDA، EDQM، MHRA فراوری دارواز بازرسی مسئولان ایرانی معاف خواهند بود ،ولی شرکت هایی که این سه مجوز خاص را نداشته و تنها گواهی محصول دارویی(coPP) دارند پیش از دریافت مجوز صادرات از سوی ایران از سوی مقامات مسئول در وزارت بهداشت مورد بازرسی قرار خواهند گرفت.

خبرنگار خبرنگاران در ادامه گزارش خود می نویسد :این در حالی است که پیگیری های به نتیجه نرسیده وزیر بهداشت سابق در مورد ترخیص دارو های انبار شده در گمرک، انتها یک هفته پس از عزل وی به نتیجه رسید و قرار است دولت با تخصیص ارز مرجع، این دارو ها را از گمرک ترخیص کند.

در همین ارتباط مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران طی یک ابلاغیه دستور داده است: نظر به اهمیت موضوع و حیاتی بودن بسیاری از داروها و تجهیزات پزشکی خواهشمند است دستور فرمایید انجام تشریفات گمرکی این قبیل کالاها در اولویت قرار گیرد و تمهیدات لازم در جهت پیشگیری از بروز هرگونه وقفه و تسریع در ترخیص آنها اندیشیده گردد.

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه یی گفت: تا آنجا که رئیس سازمان داروی وزارت بهداشت می گوید ما واردات دارو از هند نداریم بلکه مواد اولیه از کشور های چین و هندوستان وارد می کنیم.

وی در مورد کیفیت دارو های وارداتی از کشور هند اضافه نمود: به قول یک ضرب المثل قدیمی هر قدر که پول بدهی همانقدر آش می خوری! مواد اولیه ای که از هند وارد می گردد در پایین ترین سطح استانداردهای جهانی است و این در مقایسه با مواد اولیه ای که غرب از هندوستان وارد می نماید، قابل مقایسه نیست چرا که آنها پول بیشتری پرداخت می نمایند.

وی در مورد ترخیص دیر هنگام دارو از گمرک و بلافاصله پس از برکناری وزیر بهداشت گفت: از اینکه بالاخره به دارو ارز مرجع تخصیص داده و این دارو ها وارد بازار شد شادمان هستیم اما این موضوع معین می نماید که جابجایی وزیر سابق بیشتر یک موضوع سیاسی بوده است.

وی در خاتمه با اظهار نگرانی از شرایط بهداشت و درمان در چند ماه باقی مانده از تصدی گری دولت گفت: امیدواریم که سرپرست جدید خیلی اوضاع را بهم نریزد تا وضع بدتر از این نگردد.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: تسنیم
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 60530

به "هند قدرت کنترل بازار دارویی ایران را دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هند قدرت کنترل بازار دارویی ایران را دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید