نخستین گوجه فرنگی شبیه به انگور فراوری شد

به گزارش مجله سرگرمی، محققان گیاهان گوجه فرنگی ویرایش شده ژن فراوری کردند که مانند انگور در خوشه قرار دارند و افراد به راحتی می توانند آنها را در خانه فراوری نمایند.

نخستین گوجه فرنگی شبیه به انگور فراوری شد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از شینهوا، محققان در ایالات متحده گیاهان گوجه فرنگی ویرایش شده ژن فراوری کردند که مانند انگور در خوشه قرار دارند.

این مطالعه که روز دوشنبه در مجله Nature Biotechnology منتشر شد، گوجه فرنگی ویرایش شده ژن را شبیه به یک دسته انگور جمع و جور توصیف کرد، این میوه به سرعت بالغ می گردد و برداشت آن کمتر از 40 روز به طول می انجامد.

کشاورزان خواهان فراوری گیاهان جمع و جورهستند که می توانند در کمترین فضا بیشترین محصول را بار دهند؛ به گفته محققان، با انتقال بخشی از بار رشد محصولات زراعی دنیا به مناطق شهری و مناطق دیگر می توان زمین را از شرایط زیست محیطی کنونی نجات داد.

زاخ لیپمن، محقق و فراوری نماینده این گوجه فرنگی ویرایش شده در موسسه پزشکی هوارد هیوز گفت: این یک روش تکمیلی برای یاری به تأمین غذای مردم به صورت محلی و با کاهش ردپای کربن است.

لیپمن و همکارانش گوجه فرنگی جدید را با تنظیم دقیق دو ژن ایجاد کردند که سوئیچ رشد فراوری مثلی و اندازه گیاه را کنترل می نمایند. همچنین، آنها ژنی به نام SIER را کشف کردند که طول ساقه را کنترل می نماید.

براساس این مطالعه، جهش SIER با یک ابزار ویرایش ژن و ترکیب آن با جهش در دو ژن دیگر گل، ساقه های کوتاه تر و گیاهان کاملاً فشرده ای ایجاد نموده است.

گوجه فرنگی ویرایش ژن شده این قابلیت را دارد که در حیاط خانه ها و یا پشت بام رشد کند و محصول دهد.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 64791

به "نخستین گوجه فرنگی شبیه به انگور فراوری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین گوجه فرنگی شبیه به انگور فراوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید