دنیای رسانه در سالی که گذشت؛ آنالیز تعداد مخاطبان روزنامه ها و رسانه های دیجیتال در سال 2018

به گزارش مجله سرگرمی، با رو به انتها رفتن سال 2018 میلادی کارشناسان به برسی همه جانبه ای درخصوص وضعیت رسانه ها پرداخته اند.

دنیای رسانه در سالی که گذشت؛ آنالیز تعداد مخاطبان روزنامه ها و رسانه های دیجیتال در سال 2018

به گزارش، کاهش درآمد روزنامه ها، اخراج تعداد بیشتری از خبرنگاران، پایین آمدن تیراژ رسانه های کاغذی، کاهش تعداد فرصت های شغلی در عرصه رسانه و... از جمله خبرهایی بود که طی سال درحال اتمام در حوزه رسانه به گوش رسید و هم اکنون که سال 2018 میلادی رو به خاتمه است، کارشناسان آنالیز گسترده ای در این زمینه انجام دادند تا وضعیت رسانه های سنتی از قبیل روزنامه و تلویزیون در مقابل رسانه های دیجیتال نظیر شبکه های اجتماعی و اینترنتی تعیین گردد.

وال استریت ژورنال،تامسون رویترز، یونی ویژن، گانِت، آسوشیتد پرس، سیاتل تایمز و... که از بزرگترین روزنامه ها و خبرگزاری های دنیا محسوب می شوند در گزارش های مجزا خاطرنشان کردند که ضمن کاهش درآمدها، تعداد کارمندان خود را هم در یک سال گذشته کمتر نموده اند در عین حال انجمن دنیای روزنامه نگاری طی آنالیز های جدید خبرهای خوشایندی را در این زمینه منتشر کرد و شرح داد هنوز هم تعداد زیادی از مردم دنیا حاضر هستند پول پرداخت نمایند تا با خرید روزنامه در جریان آخرین اتفاقات پیرامون خود قرار بگیرند.

روزنامه های همچنان محبوب

جدیدترین آنالیز اجرا شده نشان داد بیش از نیمی از بزرگسالان دنیا معادل 2.5 میلیارد نفر در سالی که گذشت روزنامه کاغذی خوانده اند و البته 600 میلیون نفر هم سعی نموده اند آن را با فرمت دیجیتالی روی اینترنت در اختیار بگیرند. شاید این اعداد و ارقام در عصر رسانه های دیجیتالی عجیب به نظر برسد ولی مردم دنیا در سال 2018 میلادی نشان دادند که روزنامه ها همچنان زنده هستند و می توان آنها را به عنوان رسانه قابل اعتماد مورد استفاده قرار داد.

لاری کیلمن مدیر انجمن دنیای روزنامه نگاری در این خصوص گفت: باید پذیرفت که روز به روز توانایی رسانه های دیجیتال بیشتر می گردد ولی روزنامه ها برای ادامه حیات خود راهی جدید پیدا نموده اند و با ایجاد تغییرات قابل قبول می کوشند مخاطبان خود را حفظ نمایند. در گزارش انجمن دنیای روزنامه نگاری از رویدادهای مطبوعاتی سال گذشته اعلام شد در آسیا و خاورمیانه تیراژ روزنامه های کاغذی نسبت به یک سال قبل سیر صعودی را دنبال نموده است و به صورت همزمان در اروپا، امریکای شمالی و امریکای لاتین شاهد کاهش تیراژ روزنامه ها بوده ایم. بین سال های2017 و 2018 میلادی تیراژ روزنامه های دنیا در مجموع 1.1درصد افزایش یافته که این خبر بسیار خوشحال نماینده است.

آنالیز های جدید همچنین نشان داد مجموع درآمد رسانه های کاغذی از بخش انتشار آگهی در یک سال گذشته کاهش یافته است و البته باید توجه داشته باشید که این اتفاق با افزایش درآمد رسانه های دیجیتال از انتشار آگهی های تبلیغاتی همراه نبوده است. کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که مخاطبان رسانه های دیجیتال علاقه کمتری برای خواندن اخبار دارند و به نسبت زمان کمتری را به حضور در صفحات خبری شبکه های اجتماعی اختصاص می دهند. این مسأله باعث شده است تمایل مراکز تبلیغاتی برای درج آگهی در رسانه های دیجیتال افزایش نیابد.

گزارش انجمن دنیای روزنامه نگاری همچنین این مسأله را نمایان کرد که تیراژ روزنامه های پولی در گستره دنیای طی یک سال گذشته رشد 1.1 درصدی را پشت سر گذاشت.

دیجیتالی یا کاغذی؟

مرکز تحقیقاتی نیلسن بر اساس یک مطالعه مجزا خاطرنشان کرد در سال 2018 میلادی به طور میانگین 169 میلیون نفر از مردم امریکا هر ماه روزنامه خود را در فرمت کاغذی، اینترنتی یا اپلیکیشن مطالعه نموده اند که این مسأله نشان می دهد مردم هنوز هم به خواندن روزنامه علاقه مند هستند. این عدد به معنی آن است که در سال گذشته 69درصد مردم امریکا به طور میانگین در هر ماه به یکی از انواع روزنامه ها رجوع نموده اند تا در جریان آخرین اخبار و اطلاعات قرار گیرند.

در این میان روزنامه های کاغذی بیشترین محبوبیت را داشتند و 81درصد روزنامه خوان های امریکایی سراغ این فرمت رفته اند. نیمی از افرادی که در آنالیز مرکز تحقیقاتی نیلسن حضور داشتند خاطرنشان کردند که تحت هر شرایطی فقط حاضرند روزنامه کاغذی بخوانند و تمایلی به در اختیار دریافت نسخه دیجیتالی و الکترونیکی ندارند. نیم دیگر این افراد شرح دادند که به جز خواندن روزنامه کاغذی، در برخی موارد به فرمت های دیگر رسانه مورد علاقه خود هم رجوع می نمایند.

البته این مطالعه جدید برخی نکات را هم نمایان کرد که توجه به آنها ضروری به نظر می رسد. به عنوان مثال تعیین شد جوانان که حدود یک چهارم جمعیت امریکا را تشکیل می دهند تنها 24 درصد از سهم روزنامه خوان ها را به خود اختصاص داده اند و به عبارت دیگر می توان گفت رسانه های کاغذی نتوانسته اند توجه جوانان را به خود جلب نمایند. در این میان گفته می گردد 32 درصد افرادی که اخبار را به صورت دیجیتالی دریافت می کردند نوجوان و جوانان هستند. با این شرحات کارشناسان خاطرنشان کردند مهم ترین نکته ای که روزنامه ها باید در سال 2019 میلادی به آن توجه نمایند جذب هرچه بیشتر گروه سنی جوانان است.

باید پذیرفت طی 20 سال گذشته که اینترنت به بخشی از زندگی ما تبدیل شد و در خانه های همه مردم نفوذ کرد، روزنامه های مجازی کم کم قوت دریافتد تا با در اختیار گذاشتن انواع دیگر اخبار از جمله گالری تصویری، صدا، گزارش های ویدئویی و... مخاطبان بیشتری جذب نمایند. ولی آنچه که در خاتمه سال 2018 میلادی به دست آمد ادامه حیات روزنامه های کاغذی را نشان می دهد و این بدین معنا است که هنوز روزنامه های کاغذی بین مردم محبوب هستند.

منبع: روزنامه ایران

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 9024

به "دنیای رسانه در سالی که گذشت؛ آنالیز تعداد مخاطبان روزنامه ها و رسانه های دیجیتال در سال 2018" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنیای رسانه در سالی که گذشت؛ آنالیز تعداد مخاطبان روزنامه ها و رسانه های دیجیتال در سال 2018"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید