درخشش در بازاری بی فروغ

به گزارش مجله سرگرمی، ورود نیسان ماکسیما به ایران در شرایطی رخ داد که نه چیزی به نام تنوع در بازار ایران وجود داشت و نه خبری از خودروهای لوکس و شیک بود. انگار در آن زمان خودروها فقط وظیفه حمل ونقل انسان ها و بار را داشتند و نیازی به تجهیز خودروها به آپشن های روز دیده نمی شد. خب طبیعی بود که در این فضا ماکسیما، در هر دو مدل دنده ای و اتوماتیک، از اکثر خودروهای موجود در آن مقطع به سرعت پیشی بگیرد و بی رقیب بماند. اما این وضع به همین روال باقی نماند و دیری نپایید که رقبا یک به یک ظاهر شدند.

درخشش در بازاری بی فروغ

اما پیش از پرداختن به مقایسه این رقیبان، پاسخ به این سؤال ها گریزناپذیر است؛ این دو نوع دنده دستی و دنده اتوماتیک ماکسیما چه تفاوتی باهم دارند؟ اصلاً کدام یک را باید ترجیح داد؟ انتخاب درست بین این دو مدل کدام است؟ پس از مقایسه این دوقلوهای یکسان برای یافتن پاسخ هایی مناسب برای پرسش های فوق، به سراغ رقیب تقریباً قدیمی ماکسیما با نام هیوندای آزرا 2009 رفته ایم و مدل دنده دستی ماکسیما را با این خودرو مقایسه کرده ایم.

مقایسه ماکسیمای دنده دستی با دنده اتوماتیک

خیلی ها معتقدند که در بین مدل های موجود ماکسیما که تولید داخل هستند، تفاوت چندانی به چشم نمی خورد و انتخاب شما بستگی به این دارد که اساساً به رانندگی با خودروهای با جعبه دنده اتوماتیک عادت دارید و یا همچنان رانندگی با خودروهای دنده دستی برای شما راحت تر و جذاب تر است. به طورکلی، ویژگی های خودروهای دنده دستی در مقایسه با نمونه های دنده اتوماتیک را می توان در مواردی خلاصه کرد که در مورد خودروی ماکسیما نیز صدق می کنند؛ قیمت خودروهای دنده دستی به مراتب پایین تر است و اگر بودجه کم تری داشته باشید، نیاز نیست به سراغ خودروی سطح پایین تری بروید، ماکسیما دنده دستی با قیمتی مقرون به صرفه تر هزینه های سرسام آوری تعمیر و نگهداری نمونه های دنده اتوماتیک را ندارد. کافی است یک بار جعبه دنده خودروی دنده اتوماتیک شما دچار مشکل شود تا متوجه شوید که به راحتی نمی توانید مکانیک و قطعات آن را بیابید. حتی گاهی اوقات تعویض جعبه دنده دستی ارزان تر از تعمیر جعبه دنده اتوماتیک تمام می شود! حالا شما این نکته را به موارد فوق اضافه کنید که برای تعمیر جعبه دنده دستی عمدتاً نیاز به تعویض صفحه کلاچ است و معمولاً با همان صفحه کلاچ معیوب هم مدت ها می توان رانندگی کرد که شما این امکان را در گیربکس های اتوماتیک نخواهید داشت. تمامی کارشناسان صنعت خودرو با توجه به آمارهای به دست آمده از پژوهش های اجرا شده، اذعان دارند که مصرف سوخت خودروهای اتوماتیک در مقایسه با خودروهای دنده دستی بالغ بر 16 درصد بیش تر است. این رقم خصوصاً درمورد ماکسیما بیش تر صدق می کند و درباره خودروهای مدل بالاتر و به روزتر، میزان مصرف مدل های دنده اتوماتیک کاهش چشم گیری پیدا کرده است و به مدل های دنده دستی نزدیک شده است. یکی از ویژگی های مهم جعبه دنده های دستی تعامل بیش تر راننده با خودرو است. این ویژگی برجسته باعث شده که رانندگان حرفه ای و شرکت کنندگان مسابقات اتومبیل رانی نیز جعبه دنده دستی را انتخاب کنند. همچنین، لذت کنترل کامل خودرو و وضعیت دنده ها، چیزی نیست که به راحتی بتوان از کنار آن گذشت. هرچند، اکثر رانندگان، خصوصاً آن هایی که در شهرهای بزرگ زندگی و رانندگی می کنند، از آزاردهنده بودن استفاده پی درپی از پدال کلاچ در ترافیک های سنگین در عذاب هستند، ولی در جاده های با ترافیک مناسب یا جاده های کوهستانی پرپیچ وخم، لذتی که تعویض دنده های دستی و بازی کردن با دور موتور به راننده می دهد، زمان های خسته کننده و ملال آور در ترافیک شهری را قابل تحمل می کند. و در نهایت باید گفت که اگر شما به صورت هم زمان دو خودروی ماکسیمای دنده اتوماتیک و دنده دستی را در یکی از سایت های معتبر و پربازدید خودروهای کارکرده آگهی کنید، بی شک عمده تماس ها در رابطه با خرید مدل دنده دستی خواهد بود و مدل دنده اتوماتیک به مراتب سخت تر به فروش خواهد رفت. این عوامل می تواند موجب برتری نسبی ماکسیمای دنده دستی تولید داخل نسبت به نمونه اتوماتیک آن باشد؛ هرچند بسیاری از این نکات به شخصیت فرد، کیفیت و تجربه رانندگی، سبک زندگی و نوع مسافرت های درون شهری یا برون شهری و سلیقه افراد بستگی دارد.

مقایسه نیسان ماکسیمای دنده دستی با هیوندای آزرا 2009

نیسان ماکسیما در ظاهر همانند هیوندای آزرا یک خودروی لوکس است، اما اِلِمان های طراحیِ اسپرت و هیجان انگیز به مقدار بیش تری در چهره نیسان ماکسیما دیده می شود و می توان نیسان ماکسیما را خودروی خشن تر و باجذبه تری دانست. به طورکلی، سطح طراحی هر دو خودرو را می توان برابر دانست و درون کابین هم نیسان ماکسیما از نظر ظاهر و طراحی و… با هیوندای آزرا در یک سطح قرار می گیرد، ولی هر دو بااین که کمی قدیمی به نظر می رسند، ارگونومی، کیفیت و جذابیت خاص خود را دارند که در طول زمان خسته کننده و تکراری نمی شوند. درون کابین نیسان ماکسیما احساس تسلط بیش تری به ابعاد خودرو دارید و زیبایی و رنگ بندی بهتری هم در اختیارتان است. کابین هیوندای آزرا فضای خوب و گسترده ای دارد که در آن از صندلی های بسیار راحت استفاده شده و امکانات بسیاری نیز در آن قرار داده شده تا سرنشینان در بهترین وضعیت ممکن زمان خود را در خودرو سپری کنند که امتیاز هیوندای آزرا در بخش آپشن کاملاً در وضعیتی بهتر از نیسان ماکسیما است. از نظر فضای صندوق بار هم هیوندای آزرا کمی فضای بیش تری در اختیار شما می گذارد. در بحث امکانات رفاهی و ایمنی هم شاید نتوان نیسان ماکسیما را به کاملی هیوندای آزرا دانست که در زمان خود از فول آپشن ترین خودروها به شمار می رفت، اما امکانات ماکسیما نیز مناسب و قابل قبول است. پیشرانه نیسان ماکسیمای دنده دستی می تواند در دور موتور 6000 دور در دقیقه به حداکثر قدرت 227 اسب بخار و در دور موتور 3600 دور در دقیقه به حداکثر گشتاور 291 نیوتن متر دست پیدا کند که با توجه به وزن و ابعاد خودرو ارقام خوبی است. پیشرانه نیسان ماکسیما از هیوندای آزرا شتاب گیری بهتری در سرعت های پایین دارد. در سینه هیوندای آزرا یک موتور V6 3300 سی سی است که با 234 اسب بخار قدرت و 304 نیوتن متر گشتاور در حرکت اولیه کشش چندانی از خود نشان نمی دهد اما شتاب ثانویه هیوندای آزرا بسیار عالی است و اعداد فوق گواه برتری محدود محصول هیوندای هستند. جعبه دنده 5 سرعته تیپ ترونیک هیوندای آزرا عملکرد خوبی را از خود نشان می دهد اما در برخی مواقع تأخیر دارد و در کل کمی ناهماهنگ با پیشرانه خودرو جلوه می کند. البته ماکسیما در عوض این موتور پرتوان، مصرف سوخت تقریباً بالایی دارد ولی از نظر استهلاک و تعمیرات و… از هیوندای آزرا کم دردسرتر است. سواری نیسان ماکسیما به لطف سیستم تعلیق خوب و فرمان دقیق بسیار لذت بخش است و فرمان پذیری بسیار بالایی دارد و در مانورها و حرکات ناگهانی و… مانند یک خودروی اسپرت خوب و رام شده رفتار می کند. در بحث فرمان پذیری و سواری هیوندای آزرا خودروی بسیار نرمی است که در آن احساس می کنید بر روی موج های دریا قرار دارید که این نرمی بیش ازحد سیستم تعلیق ماشین به فرمان پذیری هیوندای آزرا آسیب زده است و در برخی مواقع در سرعت های بالا می تواند برای راننده خودرو دردسر ایجاد کند؛ مسئله ای که در ماکسیما کم تر با آن روبرو می شوید. همچنین استهلاک و هزینه های نگهداری نیسان ماکسیما دنده معمولی از هیوندای آزرا کم تر است. درکل، و با بررسی جمیع جهات و در نظر دریافت سلیقه ای بودن برخی موارد، خودرو برتر در این میدان رقابت نیسان ماکسیما دنده دستی است.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: دیوار
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 28410

به "درخشش در بازاری بی فروغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخشش در بازاری بی فروغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید