حمایت بانک های مرکزی از واحدهای صنعتی

به گزارش مجله سرگرمی، مریم جباری - اراک- خبرنگار:یکی از برنامه های مهمی که در چند سال گذشته برای برطرف مسائل واحدهای صنعتی در دستور کار قرار گرفته پرداخت تسهیلات طرح رونق فراوری واحدهای فراوریی و صنعتی و بازگرداندن این واحدها به چرخه فعالیت و فراوری از سوی دولت است.

حمایت بانک های مرکزی از واحدهای صنعتی

مرکزی با توجه به این که یکی از قطب های مهم صنعتی کشور است نیز توانسته از این تسهیلات در زمینه بازگردان واحدهای فراوریی و صنعتی خود به چرخه فعالیت استفاده کند و اکنون بسیاری از واحدهای صنعتی و فراوریی این استان با ظرفیت های خوب و مناسبی مشغول فعالیت هستند. حمایت همه جانبه و تعامل بیشتر بانک ها در شرایط اقتصادی موجود با ارائه تسهیلات بانکی با سود مناسب می تواند به منظور برون رفت صنایع از مسائل و مسائل موجود بسیار تأثیرگذار باشد. علاوه بر این موارد، حمایت ها بانک ها باید به بهترین نحو و به شکلی آسان صورت گیرد، چراکه بازگشت صنایع راکد به چرخه فراوری می تواند در رشد و شکوفایی اقتصادی استان و رفع معضل بیکاری تأثیر بسیاری بگذارد.

  • راهنمایی سپرده های مردم به بخش صنعت

یک کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه آزاد اراک با اشاره به بانک محور بودن اقتصاد کشور می گوید: بانک ها بخشی از یک پازل هستند که در فراز و فرود صنعت نقشی بسیار تأثیرگذار را ایفا می نمایند. همین مسأله بیان نماینده بانک محور بودن اقتصاد کشور به ویژه نقش تأثیرگذار بانک ها در صنایع است. علی سرلک بیان می نماید: با توجه به چنین شرایطی باید از ظرفیت بانک ها در زمینه رفع مسائل صنایع استان به بهترین شکل ممکن استفاده گردد و در این زمینه راهکارها و راهبردهای اساسی برای کاهش مسائل موجود در این بخش اتخاذ گردد، زیرا بانک ها و تسهیلات بانکی می تواند با صندلی ویژه ای که دارند شرایط را برای صنایع تغییر دهند و صنعت راکد را در این شرایط تحریم به چرخه فراوری بازگردانند و در توسعه صنعت استان و کشور سهیم باشند.

وی ادامه می دهد: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته، عملکرد بانک های عامل بیان نماینده این است که در سال های گذشته بخشی از سپرده های مردم را به بخش صنعت و معدن اختصاص داده اند و در زمینه رفع مسائل این حوزه ها اقدامات اثرگذاری در حد توان اقتصادی خود انجام داده اند. این کارشناس حوزه اقتصاد و استاد دانشگاه آزاد اراک می افزاید: با توجه به این که عمده مشکل واحدهای فراوریی و صنعتی استان کمبود نقدینگی است، بنابراین تسهیلات بانکی در اجرای طرح رونق فراوری توسط بانک ها با اتکا به مقررات جدید و همچنین کنار گذاشتن قید و بندها می تواند به رفع مسائل این واحدها یاری بسیار زیادی کند. همچنین در نظر دریافت سود مناسب و بهره پایین تسهیلات از سوی بانک ها در شرایط کنونی لازم و لازم است و باید بانک ها در این زمینه به صنایع بیشتر یاری نمایند تا شرایط اقتصادی استان و کشور بهبود یابد و مسائل اشتغال نیز رفع گردد.

  • هدف گذاری 1200 میلیارد تومانی

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری مرکزی نیز با اشاره به این که در سیستم بانکی استان در زمینه اجرای طرح رونق فراوری مسئله ای به منظور پرداخت تسهیلات وجود ندارد می گوید: با توجه به این شرایط پرداخت 1200 میلیارد تومان تسهیلات رونق فراوری هدف گذاری شده است. مجید نیکی ملکی بیان می نماید: طرح تسهیلات رونق فراوری از سال 95 تاکنون به منظور حفظ ظرفیت فراوری و اشتغال واحدهای کوچک و متوسط صنعتی به عنوان مهم ترین ظرفیت های اشتغال در کشور و به ویژه مرکزی به عنوان یک استان صنعتی با دارا بودن واحدهای صنعتی و فراوریی متعدد در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه می دهد: در زمینه پرداخت این تسهیلات اکثر بانک ها مشارکت داشته اند و می توان گفت این استان در سال گذشته در زمینه تأمین سرمایه درگردش و پرداخت سرمایه ثابت برای طرح های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد عملکرد خوب و مثبتی را در کارنامه خود ثبت نموده که این روند سال جاری نیز ادامه خواهد داشت. مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری مرکزی می افزاید: با توجه به عملکرد استان در 3 سال گذشته این پیش بینی وجود دارد که استان در خاتمه سال با همکاری بانک ها و دستگاه های اجرایی روند افزایشی و مثبتی را در زمینه پرداخت تسهیلات به صنایع داشته باشد. نیکی ملکی اظهار می نماید: تسهیلات رونق فراوری در 3 بخش نوسازی و بازسازی، سرمایه در گردش و تکمیل طرح های بالای 60 درصد پرداخت می گردد و به جرأت می توان گفت از سال 95 تاکنون که تسهیلات رونق فراوری از سوی دولت ابلاغ شده است بیش از نیمی از صنایع استان توانسته اند تسهیلات رونق فراوری را دریافت نمایند که علاوه بر اشتغال موجود میزان قابل توجهی اشتغال جدید در استان نیز ایجاد شده است.

  • تعامل بانک های عامل

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی در این مورد با بیان این که سهم این استان در زمینه پرداخت تسهیلات رونق فراوری در سال گذشته رقم خوبی بوده می گوید: مرکزی با توجه به مسائلی که صنایع آن داشتند در سال گذشته 1200 میلیارد تومان تسهیلات رونق فراوری را به صنایع استان پرداخت نموده است. سعید فرخی بیان می نماید: بانک های عامل در این زمینه همکاری خوبی با واحدهای فراوریی و صنعتی برای پرداخت تسهیلات داشته اند که امیدواریم سال جاری نیز تا خاتمه سال این همکاری و تعامل به منظور بازگرداندن صنایع راکد و رونق فراوری به واحدهای فراوریی و صنعتی با جدیت بیشتری دنبال گردد و این تعامل افزایش پیدا کند.

وی ادامه می دهد: علاوه بر ارائه تسهیلات در حوزه های مختلف باید در زمینه تکمیل 220 طرح نیمه تمام که دارای پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد هستند تدابیر لازم اتخاذ گردد، چراکه تکمیل این طرح ها سبب ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی می گردد. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی می افزاید: در صورت تکمیل این طرح ها 11 هزار شغل جدید ایجاد خواهد شد.

بنابراین بانک ها باید با جدیت بیشتری در زمینه پرداخت تسهیلات با سود مناسب همکاری نمایند تا بتوانیم در زمینه بازگرداندن واحدهای صنعتی و فراوریی، تکمیل طرح های نیمه تمام و ایجاد اشتغال پایدار در این استان گام برداریم. فرخی با اشاره به هم افزایی بیشتر به منظور رونق بیشتر فراوری در مرکزی به عنوان یکی از مهم ترین برنامه های استان اظهار می نماید: در همین زمینه تأمین اقتصادی مناسب و اعطای تسهیلات به واحدهای فراوریی، صنعتی و خدماتی به منظور رونق فراوری با جدیت دنبال می گردد و بانک ها باید در این زمینه که اصلی ترین رسالت آنهاست همکاری های لازم را داشته باشند.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 46329

به "حمایت بانک های مرکزی از واحدهای صنعتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت بانک های مرکزی از واحدهای صنعتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید