از بلاتکلیفی گود برج میلاد تا درخواست دانشگاه شریف برای تصاحب یک خیابان

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در مورد خاتمه لغو مصوبه برج باغ، گود برج میلاد، تقاضای دانشگاه شریف برای اختصاص خیابان و .... توضیحاتی ارائه کرد.

از بلاتکلیفی گود برج میلاد تا درخواست دانشگاه شریف برای تصاحب یک خیابان

به گزارش خبرنگاران، محمد سالاری صبح امروز در نشست خبری که به منظور تشریح عملکرد کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در یک سال اخیر برگزار گردید، با بیان اینکه در این یک سال 35 طرح و 11 لایحه آنالیز شد، گفت: همچنین 4855 پرونده در شورای معماری مورد آنالیز نهاده شد و درخواست 950 شهروند که به کمیسیون وصول گردیده بود نیز رسیدگی و به درخواست هایی که فراتر از قانون نبود رسیدگی نیز شد.

وی با بیان اینکه 165 مورد مکاتبه با سازمان های مختلف از جمله سازمان نظام مهندسی در مورد پروژه های در حال انجام که احتمال خطر دارند انجام شد که آنالیز های لازم انجام گردیده است، گفت: در کمیسیون تشخیص باغات نیز 119 پرونده مورد آنالیز نهاده شد که برخی از آن ها برای تصمیم گیری به صحن شورای شهر آمد.

سالاری با بیان اینکه سعی کردیم طرح ها و لوایحی برای آنالیز ارائه دهیم که نظارت و شفافیت را افزایش دهد، گفت: لغو مصوبه برج باغ در شورای پنجم رخ داد و در فرآیند تدوین طرح جایگزین هستیم که امیدواریم دو هفته دیگر این مسئله به صحن شورا بیاید و همچنین رایزنی هایی با شورای عالی معماری، برای جایگزینی مصوبه انجام گردیده است.

وی با بیان اینکه شناسنامه تک باغات تهران از سوی شهرداری به زودی انجام می گردد، اظهارکرد: با همکاری هایی که انجام گردیده است 6200 قطعه باغ در تهران شناسایی کردیم که حدود 3000 قطعه از آن ها شناسنامه دار گردیده است و با رویکرد اکولوژیک تعداد و بن درختان را مشخص نموده ایم.

سالاری با بیان اینکه طرح ساماندهی باغات کن و فرحزاد در سه مبحث کوهستانی و شهری مورد بحث قرار گذاشته و مقرر گردیده است که کارشناسان پیشنهادات و نظرات خود را ارائه نمایند، گفت: یکی از مهمترین روینمودهای ما این است که تا خاتمه سال فرآیند صدور پروانه را هوشمند کنیم تا مردم از مراجعه به شهرداری خودداری نمایند.

تصویب طرح ساماندهی کن به جز محدود 146 هکتاری توتستان

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه یکی از اولویت های اصلی کمیسیون اصلاح روینمودها و سیاست ها به منظور بسترسازی برای کاهش تخلفات است، گفت: بسیاری از ناهنجاری های شهر نتیجه بی توجهی به ماموریت های حوزه شهرسازی و معماری است.

به گفته سالاری، طرح ساماندهی باغات کن و فرحزاد بعد از طرح در کمیسیون ماده 5 در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح شد و طرح ساماندهی کن به جز محدود 146 هکتاری توتستان به تصویب شورای عالی رسید و کلیات طرح ساماندهی فرحزاد نیز به تصویب رسیده است، خوشبختانه مقاومت کمیسیون شهرسازی شورا در برابر طرح مسکن امید به رئیس جمهور جواب داد و امیدواریم به طرح بازآفرینی شهری برگردیم.

واگذاری خیابانی به دانشگاه شریف مغایر قانون است

وی در مورد سوالی مبنی بر درخواست دانشگاه صنعتی شریف مبنی بر واگذاری خیابانی در ضلع شمالی این دانشگاه، گفت: در شمال دانشگاه شریف، چند ملک در اختیار دانشگاه است که حتی یکی از این املاک را به صورت اجاره ای تحت عنوان پارکینگ به شهرداری داده است. دانشگاه شریف درخواست داده که در راستای اتصال قسمت تحتانی و فوقانی، شهرداری خیابان را به دانشگاه بدهد که منطقه 2 نیز اعلام نموده که اگر بخواهد خیابان را بدهد آن را سنگفرش نموده و به پیاده راه تبدیل می نماید، اما تصمیم گیری در این مورد از حوزه اختیارات منطقه 2 خارج است و قطعا شورا با این مسئله که خیابان از مالکیت شهرداری خارج و به دانشگاه واگذار گردد مخالف است چرا که مغایر با قانون است.

وی در مورد مشخص تکلیف کمیسیون ماده 100 نیز با بیان اینکه بعضا شهرداری های مناطق تصمیم گیری هایی با رویکرد درآمدزایی دارد، گفت: ما به شهرداری تکلیف کردیم که در مورد پروانه هایی که تخلف داشته اما به کمیسیون ماده 100 نمی فرستند توضیحاتی ارائه نمایند و متاسفانه باید اعلام کنیم که عمده درآمدهای شهرداری های مناطق از حوزه تثبیت تخلفات است.

سالاری همچنین در مورد سوالی مبنی بر اینکه گویا شما به همراه رئیس شورا برای پرونده ایران مال به دادگاه احضار شدید، گفت: این مسئله را تکذیب می کنیم چرا که نه برای ایران مال و نه با رئیس شورا به دادگاه نرفتیم، اما شاید منظور شما در مورد پالادیوم باشد که دادستانی جلسه ای با حضور رئیس دادسرای مربوطه، شهردار منطقه، معاون شهردار و بنده برگزار کرد تا در مورد مجموعه تخلفات بزرگ مقیاس از جمله پالادیوم گزارشی ارائه گردد تا دادستانی به عنوان مدعی العموم وارد گردیده و تصمیم گیری می نماید.

وی در مورد انتها حفاظت از باغات به هم پیوسته کن گفت: قرار شد که با مشارکت ذی نفعان ساماندهی باغات به هم پیوسته کن انجام بگیرد و ما برای حفظ این باغات سه راه پیش رو داشتیم که یا باید این باغات را به صورت کامل تملک نموده و آن را به پارک عمومی تبدیل می کردیم که بیش از 10 هزار میلیارد تومان پول ضروری است و یا باید مدل 50 درصدی تملک می کردیم و یا باید مدلمان مشارکتی می بود که خوشبختانه روش مشارکتی انتخاب شد که بر این اساس مدیریت و تولی گری با مدیریت شهری باشد اما الان به دلیل حجم گسترده بدهی ها امکان تملک وجود ندارد و اساسا دیگر روینمودهای سلبی و از بالا به پایین نیز جوابگو نیست.

سالاری با بیان اینکه متاسفانه رویکرد مدیریت شهری قبلی در تعریف پروژه ها مبتنی بر درآمدزایی بود، گفت: حالا با مجموعه ای از قراردادها و پروژه های صادر گردیده روبرو هستیم که نفع عمومی مردم در آن دیده نگردیده است.

وی در مورد بازگشت هولوگرام با بیان اینکه اساسا هولوگرام یا فعالیت کارگزاران اشکالی ندارد و جرم نیست، گفت: اما ساز و کار استفاده از هولوگرام و جلب مشارکت کارگزاران دارای اشکالات اساسی است.

وی با بیان اینکه کارگزاران توسط سازمان ها و نهادهای مختلف می توانند در فرآیند اجرای طرح های توسعه ای در زمانی که مسائل مالی دارند استفاده گردد و از ظرفیت های مالی کارگزاران بهره ببرند، گفت: شهرداری ها هم می توانند از ظرفیت های این شرکت های کارگزاری استفاده نمایند و از سوی دیگر با دادن ملک و پول با آن ها تسویه نمایند اما اساسا این رویه ای در شهرداری تهران متفاوت بود، چرا که کارگزاری ها نه تنها سرمایه نمی آورند بلکه سرمایه شهرداری را نیز در اختیار داشتند.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه بسیاری از شهرداری های مناطق پرداخت نقدی از سوی مودیان قبول نمی کردند و از طریق کارگزاری بودجه غیر نقد را دریافت می کردند، گفت: کارگزاری ها نیز با طلبکاران شهرداری وارد معامله گردیده، از محل املاکی که با پول شهرداری خریده بودند و تقسیط بدهی را پرداخت می کردند ، فساد پیچیده ای را ایجاد نموده بود، اما یکی از روینمودهای مدیریت شهری جدید ایجاد انضباط مالی در این حوزه است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه اشکال هولوگرام در گذشته این بود که صدور هولوگرام منشایی نداشت گفت: هولوگرام باید ناشی از یک مطالبه بر روی یک ملک یا طلب باشد و این نمی گردد که برگه هولوگرام همین طوری برای ارگان ها یا افراد صادر گردد.

وی با بیان اینکه ساز و کار هولوگرام باید اصلاح گردد و می توان از آن به عنوان یک روش استفاده کرد گفت: ساز و کار هولوگرام اگر شفاف درست باشد، استفاده از آن اشکالی ندارد.

سالاری در مورد انتها گود کنار برج میلاد با بیان اینکه همچنان این گود بلاتکلیف است، گفت: از معاونت مالی و شهرسازی شهرداری درخواست نموده بودیم که با ناجا مکاتبه نمایند چرا که پلیس معتقد است حقوق مکتسبه ای در این گود دارد و ما به شدت از عملکرد معاونت شهرسازی و مالی در رابطه با عدم مشخص تکلیف گود گلایه مند هستیم.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 2924

به "از بلاتکلیفی گود برج میلاد تا درخواست دانشگاه شریف برای تصاحب یک خیابان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از بلاتکلیفی گود برج میلاد تا درخواست دانشگاه شریف برای تصاحب یک خیابان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید