اجرای قانون 90 به 10 در دربی امکانپذیر است؟

به گزارش مجله سرگرمی، بعد از اصرارهای سازمان لیگ مبنی بر اجرای قانون 90 به 10 در دربی 90 این سوال مطرح می گردد که آیا باشگاه های پرسپولیس و استقلال در حال حاضر توانایی برگزاری دربی با اجرای قانون 90 به 10 را دارند یا نه؟

اجرای قانون 90 به 10 در دربی امکانپذیر است؟

اجرای قانون 90 به 10 در دربی امکانپذیر است؟

بهناز میر مطهریان ، تقسیم سکوهای ورزشگاه آزادی با نسبت 90 به 10 بین دو تیم استقلال و پرسپولیس در شهرآورد پایتخت، بدون شک اتفاقی است که از هر نظر به برگزاری مسابقه ای جذاب و حرفه ای یاری می نماید.

این نتایج مثبت اما به شرطی از اجرای این قانون به جا می ماند که همه چیز برای اجرای بدون نقص آن فراهم باشد. بلیت فروشی به اصولی ترین و استانداردترین شکل خود انجام گردد، ساماندهی هواداران باشگاه ها در حد و اندازه لیگ های حرفه ای جهان باشد و پیش از هر چیز برای احترام به تقسیم سکوهای ورزشگاه ها بین دو تیم رقیب شاهد فرهنگ سازی لازم باشیم.

حالا اما صرف اینکه ورزشگاه آزادی به گیت های الکترونیکی مجهز شده و فعالیت هایی در زمینه شماره دار کردن صندلی ها صورت گرفته است، سازمان لیگ می خواهد تصمیم خود برای حضور هواداران پرسپولیس و استقلال با نسبت 90 به 10 در ورزشگاه آزادی را عملی کند. تصمیمی که فصل گذشته هم بارها و بارها برای اجرایش پا پیش گذاشته بود اما یا با مخالفت باشگاه ها روبرو شده بود و یا مخالفت شورای تأمین.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در مصاحبه اخیر خود به صراحت اعلام نموده که این قانون در شهرآوردی که قرار است 31 شهریور ماه برگزار گردد، اجرا خواهد شد. او گفته: قطعاً این بار قانون 90 به 10 درصد برای تماشاگران در دربی و بازی پرسپولیس با استقلال اجرا می گردد. الکترونیکی شدن بلیت این فرصت را می دهد که قانون 90 به 10 عملیاتی گردد.

این همان چیزی است که پیش تر حیدر بهاروند و سعید فتاحی هم به آن تأکید داشتند و مصمم بودند که در فصل نوزدهم عملی اش نمایند. آنها همچنین مدیران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را هم در جریان تصمیم خود گذاشته اند.

در صورتی که اجرای این قانون در دربی 31 شهریور به تأیید شورای تأمین برسد، نود درصد از ظرفیت صندلی های ورزشگاه آزادی در اختیار هواداران آبی پوش پایتخت خواهد بود و 10 درصد نیز به سرخ ها تعلق پیدا می نماید.

سؤال اما اینجاست که آیا لیگ ما و باشگاه های پرسپولیس و استقلال در حال حاضر توانایی برگزاری دربی با اجرای قانون 90 به 10 را دارند یا نه؟ با توجه به نواقصی که بلیت فروشی الکترونیکی دارد و مسائلی که در دو هفته ابتدایی لیگ به وجود آمده، آیا می توان امیدوار بود اجرای این قانون بی دردسر باشد؟

سازمان لیگ: قانون 90 به 10 حتماً در دربی اجرا می گردد

-

سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال برای اجرای قانون 90 به 10 در دربی 31 شهریور مصمم هستند. سعید فتاحی، مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر در همین رابطه می گوید: قانون 90 به 10 در لیگ های حرفه ای جهان اجرا می گردد. ما فصل گذشته می خواستیم این قانون را اجرا کنیم، باشگاه ها اما شرایط لازم را نداشتند. استقلال در دربی رفت مخالف اجرای این قانون بود و به دلیل اینکه در دور رفت این قانون را اجرا نکردیم، برای اجرای آن در دربی برگشت هم پافشاری نشد. به هرحال ما از فصل گذشته آمادگی انجام این کار را داشتیم، حالا هم که آیین نامه ابلاغ شده، این قانون اجرا می گردد تا دربی جذابیت بیشتری داشته باشد. او همچنین تأکید می نماید: هر باشگاهی که در این مسابقه میزبان باشد، مسئولیت بلیت فروشی را هم برعهده دارد و مسئله ای به وجود نخواهد آمد. مطمئن باشید که با اجرای این قانون جذابیت دربی هم افزایش پیدا می نماید و تیم ها می توانند به معنای واقعی از امتیاز میزبانی شان استفاده نمایند.

واعظ آشتیانی: اجرای این قانون احتیاجمند کار فرهنگی و آموزشی است

-

نه اینکه اجرای اصل قانون 90 به 10، مخالفتی در پی داشته باشد. ابهام اساسی آنجاست که آنچه در هفته های اول و دوم لیگ اتفاق افتاده، نشان می دهد که هنوز بستر لازم برای اجرای این قانون مهیا نیست و احتمال این موضوع وجود دارد که خاطره تلخ فینال جام حذفی تکرار گردد.

امیررضا واعظ آشتیانی، مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال معتقد است اجرای این قانون در حال حاضر نه امکانپذیر است و نه منطقی. او در این رابطه می گوید: نکته مهم این است که ورزشگاه های ما متعلق به دولت هستند، نه باشگاه ها. جز ورزشگاه فولاد در اهواز و ورزشگاه ذوب آهن در اصفهان و ورزشگاه ماشین سازی در تبریز، بقیه ورزشگاه ها متعلق به دولت هستند. بلیت فروشی در ورزشگاه هایی که متعلق به دولت است، اولین مسأله است. سامانه نرم افزاری، فضای مجازی، گیت ها و صندلی های شماره دار از الزامات دیگری است که اجرای این قانون به آن احتیاج دارد. کسی که بلیت می خرد باید بداند در کدام ردیف و روی کدام صندلی می نشیند اما در تهران، بلیت فروشی به نسبت 90 به 10 بخصوص برای دربی امکانپذیر نیست.

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال به مشترک بودن ورزشگاه دو تیم استقلال و پرسپولیس هم اشاره می نماید: با توجه به مشترک بودن ورزشگاه آزادی بین دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به نظر می رسد که تقسیم سکوها به صورت 50 - 50 منطقی تر است. مگر اینکه دو باشگاه دو ورزشگاه جدا داشته باشند. ما در برخی کشورها داریم که قانون 90 به 10 اجرا نمی گردد. چه کسی گفته در همه جهان این قانون اجرا می گردد؟ گذشته از این، موضوع اصلی این است که درباره استقلال و پرسپولیس ما نمی توانیم این قانون را عملی کنیم.

واعظ آشتیانی اجرای این قانون در شهرستان ها را هم عملی نمی داند: با توجه به سبک بلیت فروشی ما، حتی فولاد که ورزشگاه اختصاصی دارد، در بازی با استقلال به عنوان مثال نمی تواند تشخیص بدهد که کدام هوادار استقلالی است و کدام هوادار فولاد. چون بخشی از این موضوع به ساز و کار مربوط می گردد و بخش دیگر فرهنگی است. برای هر حرکت جدیدی، ما باید ابتدا بستر فرهنگی مناسبی را فراهم کنیم و مسائل را آرام آرام عملی کنیم. این مدیر ورزشی می گوید: رفتارهای اینچنینی مسئولان فوتبال نشان می دهد که تفکری مبتنی بر پیشرفت و توسعه وجود ندارد. آنها حرفه ای فکر نمی نمایند. اجرای قانون 90 به 10 احتیاجمند کار فرهنگی و آموزشی است و در حال حاضر این قانون را حداقل درباره استقلال و پرسپولیس نمی توانیم اجرا کنیم. حتی درباره شهرستان ها که ورزشگاه اختصاصی دارند.

او تأکید می نماید: این قانون زمانی اجرا می گردد که اول ورزشگاه ها متعلق به باشگاه ها باشند. در وهله بعدی اقدامات فرهنگی و آموزشی انجام گردد و در نهایت امکانات سخت افزاری فراهم گردد.

عزیزمحمدی: نتوانستند 200 نفر را در فینال مستقر نمایند، قانون 90 به 10 اجرا می نمایند؟

-

رئیس سابق سازمان لیگ که سال ها از نزدیک با نحوه برگزاری مسابقات لیگ برتر و مسائل آن رو به رو بوده، یکی دیگر از افرادی است که معتقد است قانون 90 به 10 نمی تواند در دربی 31 شهریور اجرا گردد. او برای اثبات ادعای خود به نحوه برگزاری لیگ در دو هفته ابتدایی فصل اشاره می نماید: در حال حاضر دو هفته از لیگ گذشته است. 40 روز هم لیگ را تعطیل کردند تا ورزشگاه ها را استاندارد نمایند و بلیت فروشی الکترونیکی گردد. سؤال من این است که آیا کارهایی که به خاطرش لیگ را تعطیل نموده بودند، اجرا شد؟ در دو هفته ابتدایی لیگ پرسپولیسی ها و استقلالی ها همه درست روی صندلی نشستند که هنگام خرید بلیت تعیین شده بود؟ در این دو هفته به خاطر گیت ها و انبوه جمعیت و مسائل مختلف تماشاگران نتوانستند در جای خود بنشینند. درها را باز کردند، افرادی که بلیت نداشتند وارد ورزشگاه شدند و افرادی که بلیت داشتند، نتوانستند وارد ورزشگاه شوند.

عزیز محمدی همچنین تأکید می نماید: حتی در شهرهای دیگر هم اجرای قانون 90 به 10 قابل کنترل نیست. چه برسد به دربی! در کشورهایی که این قانون را اجرا می نمایند، مثل انگلیس و باشگاه هایی مثل لیورپول، آرسنال، چلسی و تاتنهام، باشگاه هایی هستند که ورزشگاه اختصاصی خود را دارند. ضمن اینکه هواداران این باشگاه ها شناخته شده اند و از ابتدای فصل بلیت های مسابقات را خریده اند. سؤال من این است که کدام یک از هواداران پرسپولیس و استقلال کارت هواداری دارند؟

رئیس سابق سازمان لیگ در ادامه صحبت های خود به مسائل فینال جام حذفی اشاره می نماید: در اهواز 200 نفر را نتوانستند در ورزشگاه مستقر نمایند و دو ساعت بازی دیرتر برگزار گردید. حالا می خواهند قانون 90 به 10 را اجرا نمایند؟

عزیز محمدی می گوید: در حال حاضر این موضوع بین هواداران جا افتاده است که هواداران استقلال و پرسپولیس در صندلی های خود می نشینند. بارها پیش آمده که هواداران یکی از دو تیم به دلایلی کمتر به ورزشگاه آمده اند و سکوهای یک سمت ورزشگاه کمتر پر شده و سکوهای سمت دیگر به صورت فشرده و متراکم است. برای اینکه بتوانیم قانون 90 به 10 را اجرا کنیم باید فرهنگ سازی لازم برای این کار انجام گردد.

او پیش بینی اش از اجرای این قانون در دربی را اینطور بیان می نماید: این قانون و اقدامات دیگری که انجام می گردد، همه اقدامات خوبی است. همه این را می دانیم اما صحبت این است که باید به مرور اجرا گردد تا بازخورد مثبتی داشته باشد. پیش بینی خودم این است که هنوز امکان اجرای این قانون در دربی وجود ندارد چون ما هنوز نمی دانیم کسی که بلیت را خریده، پرسپولیسی است یا استقلالی؟

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 45514

به "اجرای قانون 90 به 10 در دربی امکانپذیر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای قانون 90 به 10 در دربی امکانپذیر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید